سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمونه سوال خطبه متقین 1

بسم الله الرحمن الرحیم 

نمونه سوال خطبه متقین

1 – کلمات زیر را معنا کنید؟(2)

تَثاقَل                    صواب                                        طرفه عین                            رَکَنوا الیها

وَجَل                     یَبیتُ                                          سُؤل                                  شهوت

2- «شرورهم مامونه» که یکی از صفات متقین است به چه معناست وعلت اینکه این صفت در مومنان به وجود آمده چیست؟(2)

3 – چرا امام علیه السلام از جواب دادن به همام خود داری می کردند؟(2)

4 - «نزلت انفسهم منهم فی البلاء کالتی نزلت فی الرخاء» کدام صفت متقین را بیان می کند؟(2)

5 – شب پرهیزگاران را توصیف کنید؟ چهار مورد(2)

6 – روز پرهیزگاران را توصیف کنید؟ چهار مورد(2)

7 -  اگر یکی از متقین مورد مدح وستایش قرار بگیرد چه می گوید؟(2)

8 – چه چیزی باعث چشم روشنی  متقین است و بی اعتنایی آنها در چیست؟چگونه وارد شب می شوند و چگونه وارد صبح می شوند؟(2)

9 – رفتار انسان با تقوا با کسی که او را دشمن دارد و با کسی که او را دوست دارد، چگونه است؟(2)

10 – «لا یضیع ما استحفظ و لا ینسی ما ذکر» کدام صفات انسان پرهیزگار را بیان می کند؟(2)

 

11 – هدف انسان پرهیزگار از نزدیک شدن  به افراد و هدف او از دور شدن از آنها چیست؟(2)


نمونه سوال فقه 3 متاجر

بسم الله الرحمن الرحیم

نمونه سوال متاجر فقه سه

1 - اقسام بیع نسبت به تعجیل ثمن و مثمن یا تأجیل آن دو را توضیح داده، صحت یا بطلان هر یک را معین نمایید؟(2)

**** یجب قبض الثمن لو دفعه الی البایع مع الحلول و فی الأجل أی بعده لا قبله، لأنه غیر مستحق حینئذ و جاز تعلق غرض البایع بتأخیر القبض إلی الأجل فإن الأغراض لا تنضبط

2 – متن فوق را توضیح دهید؟

**** لو إختلفا فی تعجیله أی الثمن و قدر الأجل علی تقدیر إتفاقهما علیه فی الجمله وشرط رهن عن البایع، یحلف البایع لأصاله عدم ذلک کله و هذا مبنی علی الغالب من أن البایع یدعی التعجیل و تقلیل الأجل، فلو إتفق خلافه قدم المشتری للأصل.

3 – نزاع های مذکور و حکم آن را با توضیح دلیل بیان کنید؟

**** الإقالهُ فسخ لا بیع عندنا فی حق المتعاقدین فلا یثبت بها شفعه للشریک ولا تسقط اُجره الدلال علی البیع قبلها و لاتصح بزیادهٍ فی الثمن ولا بنقیصهٍ

4 – منظور از «لایثبت بها شفعهٌ للشریک» را با دلیل بر آن بیان کنید؟(2)

5 – عبارت «لا تسقط اجره الدلال علی البیع قبلها» به چه حکمی اشاره دارد، آن را با دلیل بیان کنید؟(2)

6 – عبارت «ولا تصح بزیاده الخ» چه حکمی را بیان می کند، با ذکر دلیل، توضیح دهید؟(2)

7 – چرا فضیلت قرض دادن از فضیلت صدقه دادن بیشتر است؟دو دلیل(2)

**** ولا یجوز إشتراط النفع للنهی عن قرض یجرّ نفعاً فلا یفید الملک لو شرطه سواءٌ فی ذلک الربوی وغیرُه ، وزیادهُ العین والمنفعهِ

8 - عبارت فوق را کامل توضیح دهید؟(2)

9 – تفاوت بین اجناس مثلی و قیمی را بیان کرده برای هریک مثالی ذکر نمائید؟(2)

****  ویجب عزله عند وفاته و الإیصاء به لوکان صاحبه غائباً لیتمیز الحق و یسلم من تصرف الوارث فیه، ویجب کون الوصایه الی ثقهٍ لأنه تسلیط علی مال الغیر وإن قلنا بجواز الوصایهِ الی غیره فی الجمله.

10- متن فوق پیرامون یکی از واجبات قرض است، آن را با جزئیات مذکور در متن توضیح دهید؟

 

11 - مستثنیات دین( مواردی که در فرض مفلس شدن مدیون، فروخته نمی شوند) را نام برده و شرایط آنها را ذکر کنید؟(2)


نمونه سوال سیوطی 2

بسم  الله الرّحمن الرّحیم

نمونه سوال نحو 3 (سیوطی 2)

**** بفعلِه المصدرَ ألحِق فی العمل ثم إنه لا یعمل مطلقا بل إن کان غیرَ مضمرٍ و لا محدودٍ و لا مجموعٍ وکان فعلٌ مع أن او ما المصدریه یحُلّ مَحلّه

1 - باتوجه به عبارت فوق شرایط اعمال مصدر را بیان کنید؟چهار مورد (2)

****  کفعله إسم فاعل فی العمل         إن کان عن مضیّه بمعزل

        و ولی استفهاماً أو حرف ندا         أونفیاً أو جا صفهً أو مسندا

2 - باتوجه به دو بیت فوق شرایطِ عملِ اسم فاعل را بیان کنید؟دو مورد(2)

**** وَأجرُر أو إنصِب تابعَ المفعول الذی إنخفض بإضافه إسم  الفاعل الیه، أما ألاول فبالحمل علی اللفظ، أما الثانی فبالحمل علی الموضع عند المصنف و بفعل مقدر عند سیبویه کمبتغی جاه و مالاً من نَهَض

3 – عبارت فوق را با مثالی که ذکر شده است، توضیح دهید؟

****   و فَعلهٌ لِمَرّهٍ کجَلسَه                و ِفعلَهٌ لِهَیئهٍ کجِلسَه

           فی غیر ذی الثلاث بالتّا المَرّه      و شذّ فیه هیئه کالخِمرَه

4 -  ابیات فوق را توضیح دهید؟

**** و ناب نقلاً أی سماعاً عنه أی وزن مفعولٍ ثلاثهَ أشیاء، أحدها ذو فعیل نحو فتاهٍ کحیل بمعنی مکحول و ثانیها فَعل کقَبض بمعنی مقبوض وثالثها فِعل کذِبح بمعنی مذبوح

5 - عبارت فوق را شرح دهید؟

****       وصوغها من لازمٍ لحاضرٍ       کطاهرِ القلب جمیلِ الظاهر

              وسبقُ ماتعمل فیه مُجتنب           وکونه ذا سببیهٍ وجب

6 – با استفاده از ابیات فوق چهار مورد از فرق های اسم فاعل و صفت مشبهه را بنویسید؟

****      و صغهما من ذی ثلاثٍ صُرّفا            قابلُ فضلٍ تمَّ غیرِ ذی إنتفا

               و غیرُ ذی وصفٍ یضاهی أشهلا        و غیرُ سالکٍ سبیلَ فُعِلا

               و أشدد أو أشدّ و شبههما              یَخلُفُ ما بعضَ الشروطِ عَدِما

               و مصدرُ العادمِ بعدُ یَنتَصب            و بعدَ أفعل جرُّه بالباء یجب

7 – چهار مورد از شرایط کلمه ای که از آن صیغه های تعجب ساخته می شود را نام ببرید؟(2)

8 – اگر کلمه ای شرایط ساخته شدن أفعل تفضیل را نداشته باشد چگونه ازآن افعل تفضیل ساخته می شود؟(2)

****   فِعلانِ غیرُ متصرفین        نعم وبئس رافعانِ إسمین

            مقارنَی أل أو مضافین لما            قارنها کنعم عقبی الکرما

             و یرفعانِ مضمراً یُفسّره            ممَیِّز کنعم قوما مَعشَرُه

9 – اشعار فوق را که خصوصیات نعم و بئس را بیان می کند توضیح دهید؟(2)

**** ویُذکرُ المخصوصُ بالمدحِ و الذّمِ بعدُ أی بعدَ نعمَ وبئس و فاعلِهما و هو إما مبتدأٌ خبرُه الجملهس قبلَه إو خبرُ إسم محذوفٍ لیس یَبدوا أی یظهر أبدا

10 - عبارت فوق را تشریح کنید؟(2)

11- آیه زیر را ترکیب کنید؟(2)

 

«و اتّقوا یوماً تُرجَعونَ فیه الی اللهِ»


نمونه سوال بدایه پایه پنجم(2)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نمونه سوال بدایه المعارف پایه 5

1 - چرا آیه مبارکه «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول واُولی الامر منکم» شامل حکام و والیان غیر معصوم نمی شود؟(2)

2 -  فخر رازی «اُولو الامر» را بر چه چیزی حمل کرده است ؟ دو دلیل بر بطلان ادعای او بنویسید؟(2)

3 - آیا «اولوا الامر» در آیه شامل فقها هم می شود ؟ با ذکر دلیل توضیح دهید؟(2)

4 - یک دلیل عقلی و یک دلیل نقلی بر اینکه ائمه علیهم السلام شاهدان بر اعمال مردم هستند بنویسید؟(2)

5 - آیه شریفه« لا ینال عهدی الظالمین » چگونه بر عصمت ائمه دلالت دارد؟(2)

6- چرا مراد از اهل بیت علیهم السلام در آیه شرفه « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس.. الآیه» ، همسران پیامبر نیستند؟ دو دلیل(2)

7- چرا آیه «إنما یرید الله لیذهب.. الآیه» که در حق اهل بیت علیهم السلام است در ضمن آیات مربوط به همسران پیامبر آمده است؟ دو مورد(2)

8 - اراده در آیه شریفه ی «انما یرید الله... الآیه» تشریعی است یا تکوینی ؟ توضیح دهید؟ (2)

9 - آیا منظور از طهارت آن بزرگواران طهارت از امراض است؟ چرا؟(2)

10- مصنف فرمود: بحث از اثبات امامت ائمه علیهم السلام در زمان ما بی فایده است، زیرا زمان به عقب بر نمی گردد و حقوق غصب شده به صاحبانش بر نمی گردد؟ دو دلیل بر بطلان این کلام ذکر کنید؟(2)

 

11 - بعضی گفته اند: منظور ازقربی در آیه شریفه « قل لا أسئلکم علیه أجراً إلا المودّه فی القربی» اهل بیت علیهم السلام نیستند، زیرا سوره ی شوری در مکه نازل شده است و در آن زمان امام حسن وامام حسین علیهما السلام متولد نشده بودند. اگر مکی بودن سوره شوری را بپذیریم، دو پاسخ بر این ادعا ذکر فرمایید؟(2)


نمونه سوال فقه دو (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

نمنه سوالفقه دو پایه چهارم

1 – کفاره صید شتر مرغ را کامل بنویسید؟(2)

****و یجتمعان  الشاهُ والدرهمُ علی المحرم فی الحرم، الأول لکونه محرماً والثانی لکونه فی الحرم  والأصل عدم التداخل، خصوصاً مع إختلاف حقیقهِ الواجب.

2- کفاره صید حمامه را در فرض مذکور توضیح داده، منظور از عدم تداخل را با دو دلیل ذکر کنید؟(2)

**** ولو باشر إلاتلاف جماعهٌ أو تسبّبوا أو باشر البعضُ و تسبّب الباقون فعلی کلٍ فداءٌ، لأن کلَ واحدٍ من الفعلین موجبٌ له و کذا لو باشر واحدٌ اموراً متعددهً یجب لکلٍ منها الفداءُ

3- عبارت فوق را کامل توضیح دهید؟(2)

**** فی الوطء بدنهٌ ویتم الحج و یأتی به من قابلٍ فوریاً و هل اُلاولی فرضه و الثانیهُ عقوبهٌ أو بالعکس قولان و تظهر الفائدهُ فی الأجیر لتلک السنهِ او مطلقا  و فی کفارهِ خلف النذر  وشبهه لو عیّنه بتلک السنهِ.

4 – دو قول مذکور در متن را توضیح دهید؟(2)

5 – ثمرات  دو قول مذکور را توضیح دهید؟(2)

**** ولو جامع أمتَه المحرمهُ بإذنه فعلیه بدنهٌ او بقرهٌ..... ولا یلحق بها الغلام المحرم بإذنه وإن کان أفحش لعدم النّص و جواز إختصاص الفاحش بعدم الکفارهِ عقوبهً، کسقوطها عن معاودِ الصیدِ عمداً للانتقام.

6 – عبارت فوق را توضیح دهید؟(2)

7 –  مراد از إحصار و صد در بحث حج چیست؟(2)

**** و هما یشترکان فی أصل التحلّل بهما فی الجمله و یفترقان فی عموم التحلّل و فی مکان ذبح هدی التحلل و فی إفاده الإشتراط تعجیلَ التحلّل للمحصر دون المصدود، لجوازه بدون الشرط.

8 – با توجه به عبارت فوق دو تفاوت احصار و صد را تو ضیح دهید؟(2)

**** ولایبطل تحلّله الذی أوقعه بالمواعده لو ظهر عدمُ ذبح الهدی وقتَ المواعده و لا بعده، لإمتثاله المامورَ المقتضی لوقوعه مجزیاً یترتب علیه أثره، و یبعثه فی القابل لفوات وقته عام الحصر.

9 –  عبارت فوق را توضیح دهید؟(2)

10 – اقسام جهاد را بنویسید؟(2)

 

11 – ضمن تعریف «رباط» به حکم شرعی آن و کمترین و بیشترین مقدار آن اشاره کنید؟(2)