سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روایات تربیتى 1

پیام1:اطاعت ازوالدین

عوامل بروز مشکل:

الحدیت-   ج‏3    110   

قال علىّ علیه السّلام‏: لا تقسروا اولادکم على آدابکم فانّهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم‏. «2»

على علیه السّلام فرموده است: آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار بفرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏اند.            

 

الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3    94    

عن علىّ بن الحسین علیه السّلام‏: و امّا حقّ ولدک فتعلم انّه منک و مضاف الیک فی عاجل الدّنیا بخیره و شرّه و انّک مسئول عمّا ولّیته ... فاعمل فی امره عمل المتزیّن بحسن اثره علیه فی عاجل الدّنیا المعذر الى ربّه فیما بینک و بینه بحسن القیام علیه و الاخذ له منه. «1»

حضرت سجاد علیه السّلام فرموده است: حق فرزندت بتو اینست که بدانى وجود او از تو و نیک و بدش در این جهان وابسته بتو است و با دارا بودن قدرت و سلطه پدرى، مسئول تربیت وى هستى، باید رفتار تو در باره فرزندت همانند رفتار مربى شایسته‏اى باشد که تربیت صحیحش در این جهان مایه زیبائى و جمال اخلاقى فرزند گردد و در پیشگاه الهى دلیل وظیفه‏شناسیش باشد.

 

الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3    57     عدم رنجش کودکان ..... ص : 56

روى عن امّ الفضل زوجة العبّاس بن عبد المطّلب مرضعة الحسین (ع) قالت‏: اخذ منّى رسول اللَّه (ص):

حسینا ایّام رضاعه فحمله، فاراق ماء على ثوبه، فاخذته بعنف حتّى بکى. فقال صلّى اللَّه علیه و آله: مهلا یا امّ الفضل انّ هذه الاراقة الماء یطهّرها فاىّ شى‏ء یزیل هذا الغبار عن قلب الحسین (ع). «1»

امّ الفضل همسر عباس بن عبد المطلب دایه حضرت حسین (ع) میگوید: روزى رسول اکرم حسین را که در آن موقع شیر خوار بود از من گرفت و در آغوش کشید. کودک لباس پیغمبر را تر کرد. من طفل را چنان بشدّت از پیغمبر جدا کردم که گریان شد. حضرت بمن فرمود: امّ الفضل آرام، لباس مرا آب تطهیر میکند ولى چه چیز میتواند غبار کدورت و رنجش را از قلب فرزندم حسین برطرف نماید.

الحدیت-روایات تربیتى    ج‏3    342     سوء رفتار و گفتار والدین ..... ص : 342

قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله‏: یا علىّ لعن اللَّه والدین حملا ولدهما على عقوقهما. «2»

 

رسول اکرم (ص) به على علیه السّلام فرموده است: از رحمت و فیض الهى بى‏نصیب باد آن پدر و مادرى که بر اثر سوء رفتار و گفتار خود، باعث انحراف فرزند خویش شوند و او را به ایذاء و عصیانشان وادار سازند.